3.


Ägna dig åt inlärning med allvar och nit.

 

Det här innebär inte att vi ska gå runt och se sura ut under träningspassen eller att vi inte får ha kul när vi tränar. Det här innebär att stor del av din utveckling måste ligga hos dig själv.

Om vi tar oss igenom de enklare tolkningarna först så kan vi klargöra att när ordet ”yame” kommer så anser din tränare, oavsett titel och grad att nu är momentet slut och det behöver inte övas på det något mer just nu. Ju fortare det blir tyst och stilla i dojon desto fortare kan vi därifrån gå vidare till nästa moment som ofta bygger på det föregående eller åtminstone är kopplat till det. Sen är det ju faktiskt så att vi slår, sparkar, greppar och kastar varandra för att:

1) Lära oss att försvara oss mot det eller åtminstone hantera det faktum att vi blir kastade eller ramlar. Helst vill vi ju kunna göra detta utan att skada oss.

2) Lära oss att snabbt och enkelt hantera situationer där vi kanske måste använda oss av karate. Antingen för att vi blir påhoppade av en eller flera motståndare, eller att vi är i en annan hotfull situation som vi snabbt måste ta oss undan.

Detta är alltså ”allvaret” i Dojo kuns tredje punkt; att vi kommer till träningen för att mer med detta i bakhuvudet.

Sen har vi det här med ”nit”. För den som kanske inte vet riktigt vad ordet betyder så innebär det att vara flitig. Så träna mycket, träna med allvar och var flitig i din karate, då kommer du att utvecklas. Det låter ju inte så svårt men räcker det verkligen för att utvecklas?

Jag tror inte det.

Låt mig utveckla den tanken. Till en början så kommer det att räcka. Kom till dojon, träna så intensivt som det bara går, ta träningen på allvar och du kommer att utvecklas enormt fort. Att det inte räcker i längden har dock att göra med en enda sak: DIG! I takt med att du tränar så kommer rörelser som i början var oerhört komplicerade att bli naturliga, ett slag är bara ett slag och till slut så är tekniken och de grundläggande principerna bakom tekniken ett ryggmärgsbeteende, inte något du behöver ägna all din mentala energi åt. När vissa saker börjar kännas mindre komplicerade kan du börja ägna dig åt andra tekniker att fokusera på och att slipa på. För mig ingår därför ytterligare ett element i ordet ”nit” och det är att man så småningom börjar tänka själv. I början har man så mycket att tänka på att det inte hinns med men allteftersom man gör mer och mer automatiskt är det jätteviktigt för ens utveckling att börja utforska olika delar själv.

Något som därmed också borde läggas in i den här punkten på dojo kun är syfte och mål.

Varför tränar du och vad vill du uppnå?

Saknar vi syfte med vår träning så kommer vi snart tappa motivation och lust till träning. Syftet med träningen kan vara en massa olika saker:
– Att det är roligt.
– Att träningskamraterna är trevliga att umgås med.
– Att du vill ha en god grundhälsa.
– Att det får dig att känna dig gladare, piggare etc.

Det finns väldigt många fler syften med träning, precis som det finns en mängd olika mål.

Målet med din träning kan exempelvis vara:
– Att förbättra din fysiska och psykiska hälsa.
– Att lära dig olika metoder för att kunna försvara dig.
– Att nå en viss kunskapsnivå (Grad)
– Att underhålla din kropps muskler och leder.

En viktig sak att inse är att ingen kan uppfinna det här åt dig. Man måste själv hitta både syfte och mål för att det ska vara värt att träna i längden.

Den här punkten handlar alltså för mig om:
– Varför just DU tränar.
– Vad du vill uppnå.
– Och slutligen, när de två ovanstående är närvarande så kommer allvaret av sig självt på grund av att det finns syfte och mål.

Arigatou gozaimashita!