2.


Träna med hänsyn till din egen fysiska styrka.

Varför är det här ett så viktigt ”bud” i dojokun?

 

Först och främst för att det handlar om självkännedom. För att förstå det här budet och vad det innebär måste jag först lära mig vad min fysiska styrka uppgår till, hur många armhävningar, upphopp etc, jag klarar av, vilka vikter jag kan jobba med när det gäller Hojo undo, vilka personer i dojon jag klarar av att kasta utan att gå sönder eller riskera att skada någon, hur många kator i rad jag klarar av osv, osv. När vi vet var vi är nu kan vi också sätta mål så att vi kan utvecklas dit vi vill komma. För träning har som syfte att bygga upp:

Att bygga upp styrka, spänst, hälsa och kondition.

 

Dessutom handlar det om att inte jämföra sig med de man har runt om kring sig i dojon, för det heter ju inte att man ska ”träna med hänsyn till din kompis/tränares fysiska styrka”. Ju starkare och uthålligare vi är desto snabbare och säkrare kan vi utföra våra tekniker när vi till exempel tränar med en partner. Att veta om den gränsen är viktigt.

MEN

genom att försöka så gott vi kan inom ramen för vår nuvarande fysiska styrka, och genom att pressa oss själva att varje pass klara lite mer, kan vi flytta gränserna för oss själva. Vi kan utöka vår fysiska styrka och uthållighet. Det handlar bara om att sätta långsiktiga och realistiska mål. Och framförallt handlar det om att bygga upp mot slutmålet stegvis. Därför har jag i år skapat en långsiktig utmaning för alla seniorer i vår dojo, men självklart kan även juniorer och miniorer prova för att utmana sig själva. Utmaningen är att gå upp en storlek i Chiishi under året! För att lyckas med det här, börja med den Chiishi-tyngd du är på idag och gör alla (8) övningar en gång i veckan. Ganska snart tror jag du kommer att upptäcka att tvåhandsövningarna är för lätta med den Chiishi du nu använder! Det här är också del i att jobba med hänsyn till din egen fysiska styrka – att inse när det är FÖR lätt. Ta därför i fortsättningen med en Chiishi i storleken över den du är på när du börjar känna att det är för lätt och gör alla tvåhandsövningar med den. Ganska snart tror jag du upptäcker att du kan börja göra några av enhandsövningarna med den tyngre Chiishi och strax efter det så har du gått vidare till en ny nivå rent styrkemässigt.

 

Tyvärr har vi ju alltid en till faktor att räkna in som är kritisk i det här sammanhanget: skador. Skador, krämpor och när vi varit sjuka (inte när vi är sjuka, för då ska vi inte träna alls, utan efteråt) påverkar vår fysiska styrka. Precis som allt annat i karaten är dojokun något levande. Något vi reciterar varje pass för att det är viktigt. Därför bör vi varje gång vi kommer till dojon känna efter – var är min fysiska styrka idag? Att jag klarar något när jag är i toppskick och har ätit bra, sovit ordentligt, haft det lugnt med familj, jobb eller skola innebär inte att jag klarar samma saker när situationen är omvänd. Omständigheter som påverkar vår fysiska och psykiska hälsa kommer också att påverka vår fysiska styrka, och vi är inte alltid där vi vill vara eller känner att vi borde vara. Vi är där vi är och det får vi göra det mesta av varje pass i dojon. Kroppen är naturligt svagare när vi har varit sjuka eftersom den kämpat mot en inkräktare och därför inte har lika mycket energi som vanligt över till träning. Detsamma gäller om vi kommit tillbaka efter en skada eller ett långt uppehåll, eller om vi har krämpor som gör att vi inte kan prestera som vi annars brukar kunna göra. Vid såna tillfällen är det jätteviktigt att vara ärlig med sig själv och med sin instruktör, för om ens instruktör inte fått höra att något är fel så kommer den att anta att du kan prestera som vanligt och börja undra mitt i passet vad som har hänt. Undvik den situationen genom att prata med din instruktör, och sen göra så gott du kan efter dina dagliga förutsättningar.

 

Så, vad handlar det här inlägget om i korthet?

  • Träningen ska bygga upp dig och din styrka.
  • Det handlar om DIN styrka, ingen annans.
  • Du kan (ofta enklare än vad du tror) bli starkare och gå upp en nivå.
  • Att ”träna efter sin egen fysiska styrka” är en daglig påminnelse om att känna efter var ens fysiska nivå ligger just nu.

För min egen del ser jag mitt fysiska tak idag, som morgondagens golv att gå vidare från. Vi ses i dojon!

Arigatou gozaimashita!