Ett bra klimat!


Inte som väder och så för det klimatet verkar leva ett uppochner liv just nu när det är varmare i september än det var i augusti. Men ett bra dojoklimat.

 

Det är en av de stora målsättningarna jag har:

Att alla medlemmar ska känna att det är ett bra tränings- och utvecklingsklimat.

Det innebär inte att allting är 100% hela tiden utan att vi som elever, träningskamrater och tränare ständigt utvecklas. Igår genomförde vi det första katapasset för terminen i både junior- och seniorgruppen och den omedelbara responsen efter seniorpasset var ”Det syns att vi (samtliga nämnda grupper ovan) har gjort ett bra jobb under kihon perioden, nivån ser högre ut nu än den gjorde vid terminsavslutningen i somras!”. För mig innebär det att klimatet i dojon är bra. 

 

Det här visas i allt vi gör, oavsett om det är som i förra veckan då fokuset var mer åt kumite, med framförallt yakuso- och ippon kumite och kihon ido som mål. Där samtliga utvecklades eller om det är som igår när vi började med Tachikata, alla började med Tachikata! Sen fick vi jobba på ställningar, gå tillbaka till Tachikata och såsmåningom gå vidare till Fkyu-katorna. 

 

Jag tror att en stor faktor i att instruktörerna ser en snabb utveckling är att just klimatet är som det är: Relativt avslappnat, öppet för frågor och framförallt diskussion ifall man känner att något inte känns bra. Det gör att vi får intressanta frågor som involverar TRE instruktörer för att ge definitivt svar på kluriga frågor, inte för att ett enskilt svar var bättre än det andra utan för att klimatet tillåter olika sätt att svara på frågor och ändå ger samma slutprodukt. För ibland behövs det sägas med andra ord för att det ska gå in.

 

Det här är något jag önskar alla medlemmar och alla klubbar, för det känns som ett sätt som fungerar. Givetvis innebär inte det här att ALLA frågor utvecklar oss, det gynnar inte karaten att fråga om instruktören vet vad ens katt gjorde på lovet osv. Men frågor som bygger på observationer under passen utvecklar och såna frågor måste vi ställa, annars får vi inte veta om vi ser och uppfattar rätt. Dessutom så väljer instruktörerna ofta att inte överrösa med alla detaljer på samma gång, då skulle våra huvuden svämma över och inget skulle funka som det var tänkt. Sen är det inte heller tänkt att alla frågor ska ställas på en gång, då hinner vi ju inte träna ;).

 

Så fråga, fråga relevant och våga säga till ifall något känns konstigt eller udda. Instruktörerna finns till för elevernas skull glöm inte det så ses vi i dojon!

 

Arigatou gozaimashita!