Kast Kast Kast!

Yes! Det var det som gällde igår. Och som det kastades. Efter uppvärmningen (som nu börjat innehålla lite mer kampmoment anpassat till dagens träning). I går handlade det mycket om att ta sig loss från någon som är på väg att sprawla när man ligger på rygg. Dessa moment har varit inslag mitt i uppvärmningen och har bidragit till en ökad puls och styrka men framförallt blir vi inte kalla under stretchen utan vi värmer upp oss igen innan vi blir kalla.

Ukemi!

Efter uppvärmningen tränade vi på ukemi (falltekniker) först lugnt och mjukt på matta, sen tog vi bort mattan. Vi tog tillbaka mattorna och tränade sidofall, lågt och snabbt med konstanta förflyttningar. Efter det så tränade vi framåtfall, framförallt på den sida man har svårast med då den är den som oftast behöver mest arbete.

Nage waza!

Vi hade tre stycken primära fokus under kastdelen av passet och ett sekundärt fokus:

1 Låg tyngdpunkt:

Det här är inte bara något som gäller i ställningar, fightingstance och vissa uppvärmningsövningar. Det här gäller jämt! Har man hög tyngdpunkt när man gör sin taisabaki så riskerar man att tappa balansen när man blockerar motståndarens slag. Tappar man balansen medan motståndaren har bra balans så kan motståndaren ganska snabbt överrumpla en.

2 Stjäl motståndarens tyngdpunkt:

När det här är klart och förhoppningsvis har jag fått min motståndare ur balans genom att behålla min egen tyngdpunkt låg så gäller det att få motståndaren ännu mer ur balans och det innan denne återhämtar sig. I nage waza 1 gör vi detta genom attack mot tinningen, i nage waza 2 med en kroppstackling. Oavsett vilket kast det gäller så behöver man komma in snabbt där motståndaren nyss hade sin balans, stjäl man balansen och går in i den så får man lätt motståndaren på fall. I det läget behöver man inte ens använda den slutgiltiga fällningstekniken när man har motståndaren i så dålig balans.

 

IMG_4883[1] IMG_4884[1] IMG_4881[1]IMG_6316[1]

3 Rak rygg:

När vi kastar så är det jätteviktigt, jag säger det igen, JÄTTEVIKTIGT att vi kastar med rak rygg. Att lyfta med benen med ryggen rak ger bra struktur för kroppen och minimerar risken för ryggskador. I nage waza 1 är den största orsaken att motståndaren inte ska greppa oss när vi väl fått ner den på marken. I nage waza 2 där vi faktiskt lyfter en person helt och hållet vilket gör det fruktansvärt viktigt att inte lyfta med ryggen. Det är också viktigt att när vi gör kroppstacklingen så är ryggen rak, annars hamnar vi i ett liknande läge med ryggen där vi måste lyfta upp en person och resa oss upp med hjälp av ryggen. Dessutom minskar vi risken för bonustemat som vi framförallt skulle ha diskuterat i nage waza 3 men det blev väldigt aktuellt i nr 2 också.

Och bonusen, som är:

Ge inte bort halsen!

I kast 2 & 3 är det väldigt lätt att hamna från underläge till överläge och tillbaka igen. Vi vill behålla det överläge vi skaffar genom balansbrytning, tyngdpunktstöld, låg tyngdpunkt och rak rygg. Att ge bort allt det på grund av att man framförallt tappar ryggen eller inte bryter balansen tillräckligt ger motståndaren möjligheten att återhämta sig eller ännu värre hamna i ett övertag. Att gå fram och tillbaka så där kommer att öka risken att bokstavligt talat ge bort sin hals och öppna sig för ett strypgreppsläge. Så ge inte bort halsen.

 

I morgon är det dags för månadens dubbelpass, vi ses i Dojon!

 

Arigatou gozaimashita!